De corona crisis heeft niet alleen maar nadelen gehad. Het was natuurlijk behoorlijk pittig dat je vooral thuis moest blijven en niet meer zomaar naar buiten mocht, maar er zijn ook dingen aanzienlijk verbeterd dankzij het noodgedwongen thuisblijven. Een voorbeeld hiervan is dat veel meer bedrijven de kwaliteit van thuiswerken hebben verbeterd. Ze hebben software en hardware, apparatuur en accessoires aangeschaft om het voor hun personeel zo eenvoudig mogelijk te maken. Remote werken houdt in dat je onafhankelijk van locatie kan werken, dus dat kan overal zijn: thuis, in een knus café, of in de trein. Het is heel handig dat je zo flexibel bent in je werk, en veel werknemers zijn dan ook zeer positief over remote werken. Maar, wat moet jij als bedrijf allemaal voor aanpassingen doen als je remote werken goed wilt aanbieden? Dat lees je hier!
Zorg voor goede accessoires
Een belangrijke vereiste om remote te kunnen werken is dat je de benodigdheden hiervoor nodig hebt. Zo is een goede laptop met voldoende batterij ideaal om ergens in een schattig, knus koffiecafé te werken. Het is namelijk niet praktisch om de hele tijd die grote oplader mee te moeten slepen naar de lokale bibliotheek. Ook is een goede koptelefoon met noise cancelling een handig item: zeker als je belangrijke taken hebt waarbij je goed dient te focussen. Een ingebouwde of externe microfoon en webcam zijn noodzakelijk als je personeel vaak vergaderingen met elkaar moet voeren. Maar denk bijvoorbeeld ook aan het online en digitaliseren van andere dingen, zoals het rooster of loonstrookjes. Op deze manier hoeven werknemers niet per se meer naar kantoor toe te komen, maar kunnen ze bij wijze van spreken hun volledige werk op afstand doen. Dat is voor sommige mensen ideaal, zoals mensen die ver van hun werk af wonen!
Arbeidstijden aanpassen
Als je echt goed remote werken wilt aanbieden, dan is het handig om geen 9-17 baan meer aan te bieden. Geef je personeel de vrijheid om zelf hun uren in te plannen en zelf te bepalen welke uren ze op een dag willen werken. Deze vrijheid wordt enorm gewaardeerd onder medewerkers, zeker met jonge kinderen, waarbij de planning nog wel eens anders wil verlopen dan van tevoren bedacht is. Zolang je medewerkers maar de uren maken waar ze voor betaald krijgen, is er in feite niks aan de hand. Bovendien is het fijn voor een bedrijf dat medewerkers om diverse tijden bereikbaar zijn, zodat klanten vaker en sneller geholpen kunnen worden. Op deze manier wordt het bedrijf ook weer aantrekkelijker voor klanten. Een grote win-win-situatie dus! Twijfel niet langer en voer deze veranderingen door, daar profiteert iedereen van!